powrót
Wiara.pl - Serwis

Płocki

twój profil
PROFIL UŻYTKOWNIKA
Wygląda na to, że nie jesteś jeszcze zalogowany.
zaloguj się
lub
zarejestruj się
Nowy numer

Najnowsze [Wydania]

  • GN 25/2025
    GN 25/2025 Dokument:(9309285,Ślepi przewodnicy)
  • GN 24/2025
    GN 24/2025 Dokument:(9300026,Obraz wyciśnięty)
  • Historia Kościoła (10) 04/2025
    Historia Kościoła (10) 04/2025 Dokument:(9291754,Bóg historii nieoczywistych. Edytorial nowego wydania „Historii Kościoła”)
  • GN 23/2025
    GN 23/2025 Dokument:(9291848,Ogień, który płonie)
  • GN 22/2025
    GN 22/2025 Dokument:(9278877,Dziecko chce do Jezusa!)
  • subskrybuj
  • AKTUALNOŚCI
  • OPINIE
  • GALERIE
  • ARCHIWUM
  • KONTAKT Z ODDZIAŁEM
  • Liturgia
  • Diecezje
    • Bielsko-Żywiecka
    • Elbląska
    • Gdańska
    • Gliwicka
    • Katowicka
    • Koszalińsko-Kołobrzeska
    • Krakowska
    • Legnicka
    • Lubelska
    • Łowicka
    • Opolska
    • Płocka
    • Radomska
    • Sandomierska
    • Świdnicka
    • Tarnowska
    • Warmińska
    • Warszawska
    • Wrocławska
    • Zielonogórsko-Gorzowska
  • O diecezji
    • BISKUPI
    • HISTORIA DIECEZJI
    • KURIA
    • PARAFIE
  • facebook
  • rss
  • Powiadomienia
Na wystawie zebrano przede wszystkim portrety kobiet, marynistykę i pejzaż gdański  
Na wystawie zebrano przede wszystkim portrety kobiet, marynistykę i pejzaż gdański
Agnieszka Otłowska /Foto Gość
5m 6s

Pasja trzech braci przejdź do galerii

W Muzeum Romantyzmu w Opinogórze otwarto wystawę Mariana, Michała i Iwo Adamczyków.

Agnieszka Otłowska

|

06.09.2015 23:18 06.09.2015 23:18GOSC.PL

dodane 06.09.2015 23:18
0
0 FB tweetnij
drukuj wyślij zachowaj

Wystawa prezentuje najlepsze prace Michała, Mariana i Iwo Adamczyka. Przedstawili oni swoje nowe i starsze prace. Wydarzeniu towarzyszyła muzyka smyczkowa w wykonaniu prof. Krzysztofa Jakowicza.

Marian Adamczyk urodził się w Karczmiskach. Od dziecka odkrywał w sobie pasję do upamiętnienia tego, co widział na ziemi lubelskiej. Nie miał wtedy w ogóle pojęcia o istnieniu takiej dziedziny jak sztuka. Jak dziś wspomina, to rodzice odkryli w nim zamiłowanie do rysowania. – Żeby istnieć w jakieś dziedzinie, trzeba mieć oprócz talentu szczęście do nauczycieli – pisze Marian Adamczyk w słowie wstępnym, w jednym z katalogów swoich dzieł.

Uczęszczał do liceum w Nałęczowie, a później studiował na warszawskim ASP. Tworzył w pracowniach Jana Cybisa i Stanisława Szczepańskiego. Jest autorem polichromii w kościele parafialnym w Karczmiskach. Jego obrazy znajdują się m.in. w Muzeum im. Jana Pawła II w Warszawie, Muzeum Mazowieckim w Płocku oraz w wielu znaczących kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą. Z upodobaniem maluje portrety, akty, pejzaże i martwe natury, czasem kusi się również o rysunek. Ze szczególnym zamiłowaniem maluje portrety kobiet i dzieci, a także kobiece kształty. Lubi ze swobodą kopiować arcydzieła wszelkich mistrzów i francuskich impresjonistów.

- Spotykałem wielu życzliwych ludzi, co nie jest bagatelne. Żyjemy w trudnych czasach dla sztuki, w czasach zamętu. Sztuka współczesna jest sztuką pozoru – mówił w czasie otwarcia wystawy Marian Adamczyk.  – Cechuje ją przerost formy, chęć szokowania za wszelką cenę i częste osiadanie na mieliźnie absurdu. Ale taki jest obowiązujący obecnie prąd – mówił.

- W takim życiowym zestawieniu można znaleźć wzloty i upadki, inercje, a przede wszystkim doświadczenia osobiste szlifujące artystę do chwili, kiedy po pięćdziesięciu latach może powiedzieć "wreszcie dojrzałem do uprawiania tej trudnej dziedziny jaką jest malarstwo" – pisze w swoim albumie "Malarstwo i rysunek". - Przyszło mi działać z paletą w okresie wzmożonej dehumanizacji sztuki w jej wynaturzenia. Jako właściciel rogatej duszy, płynę pod prąd obowiązujących kierunków, dobrze wiedząc, że z prądem płyną zdechłe ryby. W moim  pragnieniem jest być wiernym samemu sobie oraz poszukiwanie prawdy - pisze w katalogu.

Malarz bierze w warsztat tematy najprostsze, zwyczajne. W 1988 roku zawiązuje grupę artystów malarzy "Rosomak", w skład której wchodzą głównie uczniowie słynnych polskich kolorystów. Prace grupy obejrzało na wystawach ponad trzydzieści tysięcy zwiedzających. Najważniejsze indywidualne wystawy Mariana Adamczyka to wystawa w Palermo na Sycylii w 1984 roku oraz trzy jubileuszowe wystawy z okazji siedemdziesięciolecia: w Muzeum Królewskie Łazienki w Warszawie, Muzeum Politechniki Warszawskiej i w Mareckim MOK-u. Artysta, Marian Adamczyk na swoim koncie malarskim posiada ponad dwa tysiące obrazów olejnych, około dziesięciu rysunków i pasteli. Dorobkiem artysty jest ponad dwa tysiące obrazów olejnych i ponad osiem tysięcy rysunków.

Na wystawie zaprezentowano również prace drugiego z braci Adamczyków, Michała. Artysta urodził się w okolicach Kazimierza Dolnego. Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Nałęczowie. Pracował w pracowniach rzeźby i ceramiki w Warszawie. Po otrzymaniu zaświadczenia Ministerstwa Kultury i Sztuki uprawniającego do wykonywania zawodu artysty plastyka, przez 12 lat zajmował się ceramiką i współpracował z galeriami w Warszawie. Brał udział w wystawach i targach sztuki w Szwajcarii, Francji, Niemczech i Kanadzie. Obecnie zajmuje się malarstwem, głównie akwarelą.

- Pierwszą pasja moją jest teologia – mówi w rozmowie z "Gościem Płockim" Michał Adamczyk. – Zajmuje się nią w zaciszu domowym. Choć jest wiele trudniejsza od malarstwa. Jeśli chodzi o sztukę, to zjawiła się w przyjaźni z teologią. Zacząłem malować dopiero po bierzmowaniu. Owszem, było ono późno, ale wtedy pojawiło się te zamiłowanie do malarstwa – dodaje Michał Adamczyk.

Przygodę ze sztuką zawdzięcza żonie, która namówiła do tego. Ciągle powtarzając znamienna słowa: "inni malują, spróbuj i ty".

- Najczęstszymi tematami moich prac jest marynistyka i pejzaż gdański. Zwykle jest tak, że ci, którzy przybywają z daleka, nad morze to tak się w nim zakochują, że to z nich się wylewa, kipi – mówi w rozmowie z "Gościem Płockim", artysta. - We współczesnej sztuce pojawia się wiele gwiazd, które czasem krótko świecą. Często pojawia się też trochę dziwactwa. Dzisiaj zazwyczaj na uczelniach lądują ludzie, którzy sami do końca nie wierzą, czy sobie poradzą. Zrodziło się w tym wiele chaosu – dodaje Adamczyk.

- Jeśli ktoś się już tym zajął, a kieruje się prawdą, to musi to robić. Musi, bo to jest w człowieku, i on tego nie zatrzyma. Nie zatrzyma uczucia, bakcyla. To z człowieka po prostu wykipi, nie można nie malować, kiedy człowiek to pokocha.

Otwarciu wystawy towarzyszył występ prof. Krzysztofa Jakowicza, jednego z najwybitniejszych słynnych polskich skrzypków. Zaprezentował utwory Jana Sebastiana Bacha. Podczas wystawy artystom towarzyszyli znajomi, przyjaciele i rodzina.

1 / 1
Wystawa trzech artystów w Opinogórze

WIARA.PL DODANE 06.09.2015

Wystawa trzech artystów w Opinogórze

​W Muzeum Romantyzmu w Opinogórze otwarto wystawę braci Adamczyków. Zaprezentowano przede wszystkim pejzaże, portrety i marynistykę. Zdjęcia: Agnieszka Otłowska /Foto Gość  
oceń ten artykuł
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Możliwość oceniania treści jest dostępna tylko dla subskrybentów. Masz subskrypcję? zaloguj się
0 FB tweetnij
drukuj wyślij zachowaj
TAGI:
  • MALARSTWO
  • MUZEUM ROMANTYZMU
  • OPINOGÓRA

Agnieszka Otłowska

Polecane w subskrypcji

  • Pokarm codzienny. Jak Kościół podchodził przez wieki do praktyki częstej Komunii Świętej?
    • Kościół
    • Franciszek Kucharczak
    Pokarm codzienny. Jak Kościół podchodził przez wieki do praktyki częstej Komunii Świętej?
  • Starość w Polsce: między godnością a codziennym trudem
    • Polska
    • Karol Białkowski
    Starość w Polsce: między godnością a codziennym trudem
  • Miłosz, który namalował papieża. „Ujęła mnie piękna, skromna twarz Leona XIV”
    • Kultura
    • Katarzyna Widera-Podsiadło
    Miłosz, który namalował papieża. „Ujęła mnie piękna, skromna twarz Leona XIV”
  • Matka Boża zza drutów. Jakie tajemnice skrywała drewniana figurka Matki Bożej, przemycona z obozu Auschwitz?
    • Polska
    • Agnieszka Huf
    Matka Boża zza drutów. Jakie tajemnice skrywała drewniana figurka Matki Bożej, przemycona z obozu Auschwitz?
  • Czy można wejść do kościoła niekatolickiego?
    • Pytania czytelników
    • ks. Tomasz Jaklewicz
    Czy można wejść do kościoła niekatolickiego?
  • Robert Kostro dla GN: Widzę nadgorliwość w czyszczeniu muzeów sztuki współczesnej z przedstawicieli środowisk konserwatywnych
    • Rozmowa
    • Piotr Legutko
    Robert Kostro dla GN: Widzę nadgorliwość w czyszczeniu muzeów sztuki współczesnej z przedstawicieli środowisk konserwatywnych
  • Pokarm codzienny. Jak Kościół podchodził przez wieki do praktyki częstej Komunii Świętej?
    • Kościół
    • Franciszek Kucharczak
    Pokarm codzienny. Jak Kościół podchodził przez wieki do praktyki częstej Komunii Świętej?
  • Starość w Polsce: między godnością a codziennym trudem
    • Polska
    • Karol Białkowski
    Starość w Polsce: między godnością a codziennym trudem
  • Miłosz, który namalował papieża. „Ujęła mnie piękna, skromna twarz Leona XIV”
    • Kultura
    • Katarzyna Widera-Podsiadło
    Miłosz, który namalował papieża. „Ujęła mnie piękna, skromna twarz Leona XIV”
  • Matka Boża zza drutów. Jakie tajemnice skrywała drewniana figurka Matki Bożej, przemycona z obozu Auschwitz?
    • Polska
    • Agnieszka Huf
    Matka Boża zza drutów. Jakie tajemnice skrywała drewniana figurka Matki Bożej, przemycona z obozu Auschwitz?
  • Czy można wejść do kościoła niekatolickiego?
    • Pytania czytelników
    • ks. Tomasz Jaklewicz
    Czy można wejść do kościoła niekatolickiego?
  • Robert Kostro dla GN: Widzę nadgorliwość w czyszczeniu muzeów sztuki współczesnej z przedstawicieli środowisk konserwatywnych
    • Rozmowa
    • Piotr Legutko
    Robert Kostro dla GN: Widzę nadgorliwość w czyszczeniu muzeów sztuki współczesnej z przedstawicieli środowisk konserwatywnych
  • Pokarm codzienny. Jak Kościół podchodził przez wieki do praktyki częstej Komunii Świętej?
    • Kościół
    • Franciszek Kucharczak
    Pokarm codzienny. Jak Kościół podchodził przez wieki do praktyki częstej Komunii Świętej?
  • Starość w Polsce: między godnością a codziennym trudem
    • Polska
    • Karol Białkowski
    Starość w Polsce: między godnością a codziennym trudem
  • O nas

    • O wydawcy
    • Zespół redakcyjny
    • Sklep
    • Biuro reklamy
    • Prenumerata
    • Fundacja Gościa Niedzielnego
    Zgłoś błąd
  • DOKUMENTY

    • Regulamin
    • Polityka prywatności
  • KONTAKT

    • Napisz do nas
    • Znajdź nas
      • Newsletter
        • Zapisz się już dziś!
  • IGM
  • Gość Niedzielny
  • Mały Gość
  • Historia Kościoła
  • Gość Extra
  • Wiara
  • Foto Gość
  • Fundacja Gość Niedzieleny
Zgłoś błąd

Copyright © Instytut Gość Media. Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • Facebook
  • Twitter
  • Insta
  • YT
WERSJA Desktop