Na kanwie życia i dorobku artystycznego ks. Eugeniusza Gruberskiego, wybitnego muzyka i pedagoga, rozmawiano w płockim seminarium o roli muzyki w liturgii.
Zespół Kameralny Diecezjalnego Instytutu Muzyki Kościelnej Musicum wykonał dwa utwory skomponowane przez zmarłego przed 100 laty duchownego.
ks. Włodzimierz Piętka /foto gość
Trzeba szukać głębi w liturgii i muzyce kościelnej oraz wydobywać z nich piękno, ponieważ odnowa Kościoła idzie właśnie przez muzykę. Potrzeba wzmocnić edukację muzyczną w przestrzeni Kościoła, by w ten sposób ocalić w człowieku zapotrzebowanie na wyższą kulturę duchową, potrzeba wreszcie pilnej asymilacji dwóch postaw: aby śpiewać i wierzyć, aby śpiewać i nawracać… – to główne wnioski, które usłyszeli uczestnicy płockiego sympozjum.
W tym roku minęło 100 lat od śmierci ks. Gruberskiego – reformatora muzyki kościelnej w diecezji płockiej. O jego dokonaniach i aktualności postulatów reformy mówili 1 grudnia dwaj płoccy duchowni: ks. dr Andrzej Leleń i ks. dr hab. Piotr Wiśniewski. Zagadnienie muzyki kościelnej powiązali z liturgią z kolei o. prof. Dominik Jurczak OP, dziekan Wydziału Teologicznego Angelicum w Rzymie, ks. dr hab. Mariusz Białkowski z Akademii Muzycznej w Poznaniu, ks. dr hab. Grzegorz Poźniak z Uniwersytetu Opolskiego i ks. dr Adam Magruk z Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie.
Uczestnicy sympozjum wysłuchali także dwóch utworów skomponowanych przez ks. Gruberskiego: kantatę ku czci św. Cecylii i Responsorium „Immolabit” z cyklu na Boże Ciało. Ten drugi utwór jest do dziś wykonywany przez niektóre chóry w diecezji, dodając splendoru obchodom uroczystości Ciała i Krwi Pańskiej.
Sympozjum Wyższego Seminarium Duchownego zostało zorganizowane po raz 45. Jego inicjatorem w latach 70. był ówczesny rektor WSD ks. dr Tadeusz Rutowski.
Dostępna jest część treści. Chcesz więcej?
Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.