Stoi na stacji lokomotywa...

Ilona Krawczyk- -Krajczyńska

|

Gość Płocki 49/2021

publikacja 09.12.2021 00:00

Od 12 grudnia wyremontowaną linią nr 33 z Płocka pojedzie TLK „Flisak”, który pasażerów m.in. z Sierpca i Rypina zabierze do Trójmiasta lub Katowic.

W Rypinie pociąg zatrzyma się dwukrotnie. O godz. 12.41 będzie można wyruszyć w podróż na Śląsk, natomiast skład jadący w kierunku Gdyni będzie na peronie o 15.18. W Rypinie pociąg zatrzyma się dwukrotnie. O godz. 12.41 będzie można wyruszyć w podróż na Śląsk, natomiast skład jadący w kierunku Gdyni będzie na peronie o 15.18.
Jakub Szymczuk /Foto Gość

Na trasie Płock–Katowice pociągi kursują od roku, ale możliwość podróży nad morze wraca właśnie teraz, po 25 latach. Według nowego rozkładu jazdy pociąg pasażerski do Trójmiasta będzie zatrzymywał się na stacjach m.in. w Sierpcu i Rypinie, co ostatni raz miało miejsce 21 lat temu.

Uruchomienie linii kolejowej relacji Katowice–Gdynia Główna, przez m.in. Gostynin, Płock, Sierpc, Rypin, jest doskonałą informacją dla mieszkańców regionu oraz efektem współpracy samorządowców.

– Mając na uwadze zrównoważony rozwój naszego miasta, a przede wszystkim oczekiwania mieszkańców, podjęliśmy szereg działań, których celem było wznowienie pasażerskiego ruchu kolejowego. Odbyliśmy spotkania m.in. z przedstawicielami rządu i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Z samorządowcami z Sierpca i Brodnicy podpisaliśmy deklarację o współpracy na rzecz reaktywacji ruchu pasażerskiego. Wspólnie podejmowane działania przyniosły oczekiwane efekty – cieszy się Paweł Grzybowski, burmistrz Rypina.

Gospodarz tego miasta jest przekonany, że przywrócenie połączeń kolejowych bardzo pozytywnie wpłynie na atrakcyjność samego Rypina i regionu, będzie bodźcem do dalszego rozwoju społeczno-gospodarczego, a małe ojczyzny zostaną prawidłowo skomunikowane z resztą kraju.

Skład TLK „Flisak” na odcinku Gdynia–Płock będzie ciągnięty przez lokomotywę spalinową, która w Płocku zostanie zamieniona na lokomotywę elektryczną. Podróż potrwa ok. 5 godzin, a przejazd całej trasy zajmie dwa razy tyle.

Uruchomienie połączeń umożliwił remont na kluczowym, dwunastokilometrowym odcinku pomiędzy Sierpcem a Brodnicą, po którym jeździły ostatnio jedynie tabory towarowe. Nowe szyny, podkłady i uzupełnione nasypy pozwolą na zwiększenie prędkości pociągów z 20 do 80 km/h. Remont kosztował 15 mln zł. Na przebudowę całej trasy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ok. 75 mln zł ze środków budżetowych.

Także na północy Mazowsza nie ustają starania o nowe połączenia kolejowe. Pod koniec listopada 18 samorządów podpisało umowę dotyczącą budowy 70 km torów na trasie Zegrze–Przasnysz, w tym kilku stacji oraz przeprawy mostowej na Narwi. Liderem projektu jest miasto i gmina Serock, które w imieniu partnerów złożyło do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dokumenty wymagane w drugim etapie naboru wniosków w programie „Kolej+”, który miałby wesprzeć budowę sieci kolejowej.

Celem „Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego” jest sprawdzenie zasadności budowy nowego odcinka linii kolejowej. Jak czytamy w dokumencie: „Odcinek łączący Zegrze z Przasnyszem będzie miał kluczowe znaczenie dla połączenia kolejowego Serocka, Pułtuska, Makowa Mazowieckiego i Przasnysza ze stolicą Polski”. Koszt inwestycji szacowany jest na 1,7 mld zł, w tym blisko 1,5 mld to roboty budowlane. Decyzji PKP należy się spodziewać jeszcze w tym roku.