Nie tylko drogowe rewolucje

Agnieszka Kocznur

|

Gość Płocki 48/2014

publikacja 27.11.2014 00:00

Samorząd województwa mazowieckiego obchodzi w tym roku jubileusz 15 lat istnienia. To dobry moment na podsumowanie, co udało się zrobić.

Marszałek Adam Struzik i prezydent Andrzej Nowakowski w czasie otwarcia pierwszego odcinka obwodnicy Płocka Marszałek Adam Struzik i prezydent Andrzej Nowakowski w czasie otwarcia pierwszego odcinka obwodnicy Płocka
archiwum UM Płocka

W tym czasie na północnym Mazowszu zrealizowano około 2 tys. inwestycji, na które samorząd województwa przekazał ponad 1,4 mld zł. Ten olbrzymi zastrzyk pieniędzy pochodził głównie z funduszy unijnych. O tym, jak samorząd Mazowsza wspierał lokalne samorządy i jak władze Mazowsza wywiązywały się ze swoich obietnic, mówiono na konferencji zorganizowanej z okazji jubileuszu.


– Mandat radnego województwa to efekt zaufania wyborców, z którego należy się rozliczyć. Mieszkańcy mają prawo wiedzieć, jak zostały wydatkowane wszystkie pieniądze, które miał do dyspozycji samorząd. Ostatnie lata zdominowała długa, ale w efekcie zwycięska walka z destrukcyjnym janosikowym. Ten czas to jednak przede wszystkim okres inwestycji – mówił marszałek Adam Struzik.
– Płock coraz bardziej potrzebuje przepustowej trasy do Warszawy, dlatego zleciłem przygotowanie analiz dotyczących rozbudowy drogi wojewódzkiej 567 Płock–Straroźreby–Góra. Mamy już dwa warianty takiej inwestycji. Skłaniamy się ku wersji o wartości 170 mln zł. W moim przekonaniu bylibyśmy w stanie zrealizować taką inwestycję z budżetu województwa i funduszy unijnych – zapowiedział marszałek.
Tymczasem mieszkańcy Płocka doczekali się otwarcia pierwszego odcinka obwodnicy. Budowa tej drogi zaczęła się w listopadzie ubiegłego roku, a zakończyła – w tym miesiącu. Wykonanie pierwszego odcinka obwodnicy kosztowało 43 mln zł (dofinansowanie unijne wyniosło 30 mln zł).

Obwodnica przebiega na terenach należących do Płocka i łączy most Solidarności z trasą wylotową na Płońsk. W kolejnych etapach obwodnica północna przebiega wzdłuż ul. Jędrzejewo, obok lotniska, przetnie ulicę Bielską oraz tory, by zakończyć się w rejonie terenów PKN Orlen.
Poprawę komunikacji i transportu w regionie ma także przynieść budowana w Ciechanowie pętla miejska, łącząca drogi krajowe, wojewódzkie oraz siedem dróg powiatowych. Budowa 15-kilometrowej drogi ma kosztować 152 mln zł, z czego aż 102 mln zł to unijne wsparcie. Aby odczuć efekt tej inwestycji, mieszkańcy Ciechanowa będą musieli jeszcze poczekać.

Choć dobiega końca drugi etap tej inwestycji, prace wciąż się opóźniają. Urzędnicy miejscy tłumaczą to m.in. opóźnionymi inwestycjami PKP PLK, koniecznością przeprowadzenia prac archeologicznych oraz ekshumacji na terenie pętli miejskiej.
Lada dzień ma zostać otwarty w Płocku dworzec autobusowo-kolejowy. Modernizacja tego obiektu była możliwa dzięki przejęciu go w ubiegłym roku przez miasto od PKP. Od wiosny trwają prace budowlane, które mają się zakończyć 30 listopada. Warto przypomnieć, że dawny dworzec przez wiele lat pozostawał w opłakanym stanie.


Obecnie samorząd województwa realizuje za 458 mln zł – podobno największy w Europie – projekt budowy regionalnej sieci szerokopasmowego internetu. Jak informuje Marta Milewska, rzeczniczka prasowa marszałka Struzika, inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem i właśnie ruszyły prace w powiecie płockim i płońskim. Do końca października przyszłego roku każda gmina ma posiadać szybki Internet – takie są plany.
W ciągu ostatnich 15 lat na Mazowszu wyremontowano 216 km dróg wojewódzkich i 100 km dróg gminnych, wybudowano lub zmodernizowano 166 obiektów sportowych, 63 szkoły i 30 placów zabaw. Odrestaurowano 51 zabytków, wyremontowano i wyposażono 56 świetlic wiejskich i domów kultury.


Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.