Będzie synod młodych

ks. Włodzimierz Piętka

publikacja 27.05.2014 23:37

- Co mówi o sobie samym Kościół Płocki? Jakie wyzwania stoją przed nim? Potrzeba nam wszystkim "duszpasterskiego nawrócenia" - mówił bp Piotr Libera w czasie czwartej sesji synodanej w katedrze płockiej.

Bp Piotr Libera przewodniczył IV sesji plenarnej, w której wzięło udział ponad 200 duchownych i świeckich uczestników 43. synodu płockiego Bp Piotr Libera przewodniczył IV sesji plenarnej, w której wzięło udział ponad 200 duchownych i świeckich uczestników 43. synodu płockiego
ks. Włodzimierz Piętka /GN

Przedostatnia, robocza sesja plenarna 43. Synodu Diecezji Płockiej odbyła się w murach bazyliki katedralnej. Modlono się słowami: ”Veni Creator Spiritus” i litanią do Matki Bożej, wspominając 150. rocznicę wprowadzenia nabożeństwa majowego w diecezji płockiej. Modlitwie przewodniczył bp Roman Marcinkowski.

- Synod wzrasta i w przyszłym roku, na zakończenie jego prac stanie się również Synodem Młodych Kościoła Płockiego – powiedział bp Piotr Libera w czasie czwartej sesji plenarnej 43. Synodu Diecezji Płockiej.

- Niech prace synodalne rodzą się one z uporządkowanej refleksji teologicznej i prawnej, ale przede wszystkim z modlitwy i doświadczenia Kościoła, który ma oblicze Matki, Oblicze Maryi – mówił we wprowadzeniu do prac synodalnych bp Libera.

- Przystępując do tej sesji, pragniemy zrozumieć, co mówi do nas dzisiaj Duch Pański; do czego przyzywa przez niedawną kanonizację św. Jana Pawła II; przez papieża Franciszka, gdy ten nawołuje nas do ”nawrócenia duszpasterskiego” – jak zaznaczył później biskup, dotyczy ono całej wspólnoty Kościoła.

- Musimy szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest nasz Kościół: instytucją, która przyjmuje interesantów czy też matką, która szuka zagubionej owcy? Czy ewangelizują w nim ludzie naprawdę ”zewangelizowani”? Czy potrafimy przekształcić się (…) w Kościół misyjny? Czy potrafimy przejść od Kościoła bijącego w dzwony do Kościoła „naciskającego dzwonki” ludzkich mieszkań i domów? Od Kościoła konserwującego dotychczasowy stan rzeczy do Kościoła, który pragnie wzrastać? Do Kościoła, w którym wszyscy ochrzczeni i bierzmowani są podmiotami ewangelizacji? Do Kościoła, w którym nauczycielka, biznesmen, właściciel dużego gospodarstwa, rzemieślnik, lekarz i adwokat ”głosi – świadczy – wyznaje” Jezusa Chrystusa jako odpowiedź na głód, na pragnienie człowieka, aby być kochanym i wolnym; na głód i pragnienie, aby przeżyć przebaczenie i pojednanie? Do Kościoła, w którym odrzuca się grzech, ale kocha grzesznika, przygarnia się go w jego sytuacji i ofiaruje mu zbawienie? Do Kościoła - miłosiernego Samarytanina, który czyni się bliźnim poranionego człowieka, nie zważając ani na jego sytuację moralną, ani na wyznawaną religię, ani na pozycję społeczną, ani na partię? I to w tej perspektywie, proszę, studiujmy ważny, synodalny dokument o nowej ewangelizacji. Więcej, w tej perspektywie spoglądajmy na cały nasz synod! – akcentował biskup płocki.

Następnie przypomniał, że synodalne sesje plenarne to Kościół Płocki ”w miniaturze”, a zgromadzeni na nich to – w myśl kanonów 463 i 465 - podstawowe gremium synodalne. - Ale przecież synod tworzą także inne gremia! Na pierwszym miejscu są to komisje tematyczne, które wypracowują dokumenty, poprawiają i uzupełniają dotychczas obowiązujące instrukcje, regulaminy, a nawet formularze umów czy pism. To ciężka i odpowiedzialna praca. Są ponadto zespoły synodalne w parafiach i innych wspólnotach Diecezji. Jest wiele parafialnych zespołów synodalnych, które aktywnie pracują. Niestety, jest też bardzo dużo takich, które są martwe, tylko na papierze – mówił biskup.

- Może największą nowością naszego synodu jest to, że przed każdą sesją publikowane są sukcesywnie dwie ”białe księgi”. Pierwsza z nich, zawierająca szkic przygotowywanych dokumentów, idzie do zespołów. Przypominam, że w pomyśle powołania do życia zespołów synodalnych w parafiach i wspólnotach apostolskich diecezji chodziło o to, żeby jak największa liczba katolików zapoznała się z tym, co mówi o sobie Kościół Płocki w XXI wieku. A więc najpierw poznać! Poznać, jakiej przeszłości nasz Kościół jest dziedzicem. Jak spogląda on na swoją teraźniejszość? I wreszcie: jakie nowe inicjatywy rodzą się w naszych parafiach, w duszpasterstwie rodzin, w duszpasterstwie młodzieży, w seminarium?

Chodzi więc o to, aby ksiądz proboszcz czy w jego imieniu ksiądz wikariusz siadał z ”najlepszymi z najlepszych” w parafii; żeby razem czytano szkice dokumentów, studiowano je; żeby zgłaszano uwagi i dezyderaty. Proszę, nie męczmy się tymi spotkaniami, łączmy je z przyjacielską rozmową przy herbacie czy grilu, dzielmy nasze zespoły na podzespoły, które będą studiowały część dokumentów z nadesłanej ”białej księgi”, a potem będą je przedstawiać pozostałym... Uczmy się być Kościołem dialogu! – prosił przewodniczący synodu.

Jak zaznaczył w swym przemówieniu, w debacie toczonej na synodzie nie chodzi tylko o teksty. - Najważniejsze jest, żebyśmy zgłaszali dobre, ewangelizacyjne pomysły i dzielili się inicjatywami – i dodał: - Synod wzrasta, kształtuje się na synodzie, razem z synodem.

Na koniec biskup płocki podał harmonogram prac synodalnych: - Prawdopodobnie ostatnie projekty dokumentów przegłosujemy na tegorocznej, listopadowej sesji plenarnej. W Niedzielę Palmową przyszłego roku odbędzie się Synod Młodych, na którym przemodlimy i przedyskutujemy z młodzieżą diecezji najważniejsze postanowienia synodalne. Wszystko to spróbujemy zebrać na przyszłorocznej sesji majowej. Potem przystąpi do pracy redaktor główny dokumentów synodalnych i jego zespół. Mamy nadzieję, że dwu, trzytomowa księga 43. Synodu, zawierająca wszystkie przyjęte na nim teksty i dokumentująca jego prace ukaże się jesienią 2015 roku. Pod koniec owego roku powołamy komisję do spraw realizacji postanowień synodalnych i, radując się z jubileuszu dziewięćsetczterdziestolecia naszej diecezji, a także z nadzieją spoglądając w przyszłość, zamkniemy nasz synod – powiedział w katedrze bp Piotr Libera.

Zgromadzenie synodalne przyjęło dokumenty główne: O wychowaniu i katechizacji, O nowej ewangelizacji w diecezji płockiej, O dobrach doczesnych Kościoła Płockiego, O wierze, formacji i nauce, czyli wkładzie Kościoła Płockiego w posługę myślenia i O Kościele Płockim wobec kultury i środków społecznego przekazu oraz kilkadziesiąt szczegółowych instrukcji, statutów i regulaminów.