Co powie pasażer?

Agnieszka Kocznur

|

Gość Płocki 16/2013

publikacja 18.04.2013 00:00

Po wprowadzeniu rewolucyjnych zmian w komunikacji miejskiej przyszedł czas na ocenę, dokonaną przez specjalistów i przede wszystkim – pasażerów.

 Pasażerowie KM w Płocku mogą ocenić wprowadzone zmiany Pasażerowie KM w Płocku mogą ocenić wprowadzone zmiany
Agnieszka Kocznur

Od kilku miesięcy w Płocku i Ciechanowie istnieją nowe linie, przystanki i rozkłady jazdy. Gdy zmiany weszły w życie, pasażerowie dzwonili, pisali i interweniowali, teraz też mogą wyrazić swoje zdanie. Do końca kwietnia mogą wypełnić ankietę i podzielić się swoimi uwagami.

Do Urzędu Miasta Płocka w wersji elektronicznej spłynęło już prawie 700 ankiet. Jacek Ambroziak, pełnomocnik ds. transportu publicznego, przypuszcza, że do 30 kwietnia będzie ich jeszcze więcej. W większości są to głosy pozytywne. – Cieszę się, bo ciężko pracowaliśmy nad tymi zmianami, więc mamy dużą satysfakcję z pozytywnego odbioru przez pasażerów. Takie ankiety przeprowadza się minimum sześć miesięcy od daty wejścia w życie zmian w rozkładach jazdy i organizacji komunikacji miejskiej, aby otrzymać informacje zwrotne od pasażerów – tłumaczy.

Jednocześnie zaznacza, że wyniki ankiet będą wykorzystane do ewentualnych korekt, by nadal poprawiać sprawność funkcjonowania i dostępność komunikacji miejskiej dla mieszkańców. – Zmiany z 30 września 2012 roku nie były eksperymentem, gdyż zostały opracowane na podstawie wyników badań przeprowadzonych w IV kwartale 2011 roku. Głównym założeniem było umożliwienie pasażerom dogodnego podróżowania autobusami po całym mieście przez cały dzień – wyjaśnia pełnomocnik ds. transportu publicznego. – Przez nowy systemem komunikacyjny chcieliśmy wprowadzić najlepsze dostępne rozwiązania, oparte na wiedzy doświadczonych specjalistów posiadających wiedzę teoretyczną oraz będących wieloletnimi praktykami w dziedzinie zarządzania komunikacją miejską – dodaje.

Termin wysłania ankiety mija 30 kwietnia. Do wypełnienia w formie elektronicznej, dostępna jest pod linkiem znajdującym się na stronach internetowych: Urzędu Miasta Płocka (www.plock.eu) i Komunikacji Miejskiej Płock (www.kmplock.eu). W Ciechanowie zmiany w komunikacji też były rewolucyjne i jak podkreślają eksperci – konieczne. – Nowy system został zmodyfikowany po wnikliwych badaniach specjalistycznej firmy, która wcześniej przeprowadziła takie analizy w Płocku. Pasażerowie bardzo się obawiali tego, jak nowe linie, trasy i przystanki sprawdzą się w praktyce – mówią pracownicy komunikacji miejskiej w Ciechanowie.

Zdaniem Zbigniewa Szymańskiego, kierownika działu eksploatacyjnego, wprowadzenie zmian wymogły na ZKM zmniejszająca się stale liczba osób wybierających autobus jako środek komunikacji oraz rosnące koszty transportu i utrzymania taboru. Badania wykazały, że część linii była zupełnie nierentowna, a trasy przejazdu – nie zawsze ustalone z faktycznym zapotrzebowaniem. – Z chwilą wprowadzenia nowego systemu dostawaliśmy wiele petycji mieszkańców w sprawie nowych rozkładów. Chodziło np. o dojazdy do pracy czy szkół, i w takich przypadkach faktycznie trzeba było dokonać pewnej korekty. Jednak dogłębne analizy przeprowadzone zostaną w czerwcu – mówi dyspozytor z Ciechanowa.