Śladami 13 grudnia

Marek Szyperski

publikacja 13.12.2012 00:00

Uczniowie Gimnazjum nr 2 drukowali konspiracyjne ulotki, przeżyli „nalot” zomowców, usłyszeli o przyczynach i skutkach wprowadzenia w Polsce 13 grudnia 1981 r. stanu wojennego.

Lekcji historii o stanie wojennym w ciechanowskim gimnazjum towarzyszyły autentyczne rekwizyty z grudnia 1981 roku Lekcji historii o stanie wojennym w ciechanowskim gimnazjum towarzyszyły autentyczne rekwizyty z grudnia 1981 roku
Marek Szyperski

Jako pierwsi na Mazowszu, uczniowie ciechanowskiego Gimnazjum nr 2 im. Zjednoczonej Europy, skorzystali z przygotowanych przez Instytut Pamięci Narodowej specjalnych warsztatów „Papierem w system” opowiadającej o solidarnościowej, podziemnej poligrafii w czasach stanu wojennego.

Dyrektor Miejskiego Zespołu Szkół nr 1, w skład którego wchodzi Gimnazjum nr 2 Dariusz Mosakowski i nauczycielka historii Marzena Cichocka zgodnie mówią, że w ten nietypowy dla uczniów sposób chcieli upamiętnić 31. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego. – Zwłaszcza, że w gimnazjum omawianie historii kończy się na roku 1918 i młodzież gimnazjalna nie dotyka tego problemu i jest to temat jej zupełnie obcy. Przyjęliśmy więc propozycję IPN zorganizowania tych warsztatów, był młodzieży opuszczającej nasze gimnazjum data 13 grudnia 1981 r. nie była zupełnie obca.

Ekipa z IPN-u, której przewodził kierownik Referatu Edukacji Historycznej Oddziałowego Biura Edukacji Publicznej IPN w Warszawie Jacek Pawłowicz, przywiozła do Ciechanowa autentyczny powielacz, na którym drukowano solidarnościowe ulotki i prasę, a także mundury, tarcze i pałki ZOMO – formacji, która w stanie wojennym i później służyła głównie do pacyfikowania strajkujących zakładów pracy i rozpędzania antykomunistycznych demokracji. W rolę zomowców wcieliło się kilku gimnazjalistów.

- Akcja ta rozpoczyna nasze działania związane z upamiętnieniem rocznicy wprowadzenia stanu wojennego – mówi Jacek Pawłowicz z warszawskiego IPN. - Takie spotkania edukacyjne odbywać się będą w kilku szkołach na terenie całego Mazowsza. Chcemy pokazać młodzieży jak wyglądał stan wojenny, opowiedzieć jej o tych wydarzeniach, pokazać jak była wydawana wtedy bibuła, czyli podziemna prasa oraz zrobić happening pokazujący działanie struktur ZOMO.